Byggelever från Norge besöker fabriken

2013-11-18

Bygg- och anläggninskompetens inred Skandinavien

Åk1 elever från Trysil lär av Moras åk3 elever
Under tre dagar i v 43 var Tryslis byggelever från åk1 i Mora för att göra sin måleriintroduktion. Introduktionen i åk1 syfter till att eleverna ska få testa på alla olika yrken som finns inom bygg, anläggning, måleri och plåt. I Mora är man duktig på måleri, och därför passar det bra att Trysils ettor åker till Mora för att testa på det. I Trysil är man bra på mycket annat, men inte främst måleri.

Eleverna testade på och tränade på att spackla, måla och tapetsera. man besökte fabriken ICell i Märbäck, på vägen till Älvdalen. ICell tillverkar lösull av returtidningar och är en spännade materialleverantör inom byggsektorn.

Utöver att lära sig om bygg och måleri fick eleverna även chansen att mäta sina styrkor mot varandra i bowlinghallen. Vem vann? Tystnaden från Mora pekar kanske åt ett visst håll, eller var det kanske inte så viktigt helt enkelt.

Trysil vgs och St.Mikaelskolan har verkligen funnit varandra under projektet. det är jätteskoj!
Läs dagokenfrån dagarna i Mora